EPA/DHA i chiafrön

Chiafrön har snabbt blivit populära som en slags super-mat både bland hälsomedvetna och bland de som inte funderar så mycket på det där med dieter. För den som lider av ME/CFS så är det viktigt att få i sig gott om EPA och därför så kan det vara av intresse att introducera chia som en del av kosten. Chiafrön är nämligen rika på omega 3, och från denna så får vi EPA och DHA. Men nu är det inte så enkelt att man kan svälja en näve chiafrön per dag för att märka skillnad i hälsotillståndet, och det är viktigt att förstå hur man bör äta dessa frön för att verkligen få ut något av dem.

Chia och omega 3

Det man måste vara medveten om vad gäller chia och omega 3 är att det rör sig om ALA typen. Man får alltså inte EPA och DHA direkt från fröna. Däremot så är det så att vi har enzymer i kroppen som kan omvandla ALA till EPA och DHA så det finns mening med att få i sig chia. Många tycker om att jämföra chia med lax för att påpeka att chia innehåller många gånger mer omega 3 än lax (8 gånger mer), men det här är lite missvisande. Lax och annan fet fisk ger nämligen EPA och DHA utan att någon omvandling krävs, så man ska inte byta ut fisken mot frön och tro att man därmed tillgodoser kroppens behov av dessa ämnen.

Ät på rätt sätt

Chia kan verkligen rekommenderas till den som behöver mer omega 3, men för att kroppen ska kunna ta upp näringen i dessa frön så gäller det att de krossas. Om man sväljer fröna som de är så kommer de inte att brytas ner i kroppen och all näring lämnar till sist kroppen inuti det hela fröet. Ett tips är att tugga fröna ordentligt. Om du äter chiapudding så ska du alltså inte svälja den snabbt. En del väljer att krossa chiafröna redan innan de lagar pudding med dem. Det här kan vara ett bra sätt att säkra sig om att man verkligen får maximalt med omega 3, och omega 6 som också finns i dessa frön.

Om du äter fet fisk och lägger till chiafrön till sallader och i mat så kan det verkligen vara en tillgång för kroppen. Se till att ha chia hemma men krossa inte fröna förrän det är dags att äta för fetterna kan härskna om krossade fröer får ligga framme för länge.

För hälsan

Idag så råder det inga tvivel om att omega 3 är viktigt för vår hälsa, och inte bara för den som behöver mycket EPA på grund av sjukdom. Forskare ser fortfarande närmre på hur omega 3 kan vara med och förebygga mot allvarligare sjukdomar och här finns det en hel del att studera och förstå. Men man kan säga att vi trots allt vet så pass mycket om omegans influens på vår hälsa att det är väl värt att se över kosten och att introducera chia som en bra kompletterande källa till EPA och DHA.